Logopeda

Głównym celem terapii logopedycznej jest poprawa sprawności komunikacyjnej dzięki stopniowemu korygowaniu zakłóceń, występujących podczas porozumiewania się. Wywiad, obserwacja oraz specjalistyczne testy służą za podstawę do diagnozy i opracowania indywidualnego programu terapii.

Charakterystyka terapii:

  • wywoływanie spontanicznej artykulacji;
  • usprawnianie aparatu oddechowego;
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych;
  • poszerzanie zasobu słownictwa, zarówno czynnego jak i biernego;
  • ćwiczenie artykulacji głosek;
  • nauka żucia i gryzienia;
  • usprawnianie słuchu fonemowego;
  • praca z dziećmi z problemami szkolnymi.

Wskazania
do terapii:

  • trudności z jedzeniem i piciem;
  • wady wymowy;
  • opóźniony rozwój mowy;
  • jąkanie;
  • niedosłuch;
  • rozszczep wargi i podniebienia;
  • autyzm;
  • dziecięce porażenie mózgowe;
  • niepełnosprawność złożona;
  • dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia.

Główne cele:

  • prowadzenie działań profilaktycznych, wśród dzieci najmłodszych prowadzących do zaszczepienia w nich prawidłowych nawyków artykulacyjnych;
  • wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
  • korygowanie wad wymowy,
  • wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych;
  • usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;